Używamy plików cookie!
Oto zasady prywatności, którymi się kierujemy: Polityka Prywatności. Ważne informacje znajdziesz też w Regulaminie.

Jeśli chcesz dowiedzieć się jak wyłączyć pliki cookies, możesz kliknąć tu.
Accept
Wiadomości SzczecinWiadomości Szczecin
  • Biznes / Finanse
  • Kultura / Ludzie
  • Nauka / Technologie
  • Polityka / Społeczeństwo
  • Zdrowie / Styl życia
  • Praca Szczecin
Reading: Polskie porty i kolej zyskają dzięki TRAKO 2023 – inwestycjom w szlaki transportowe Trójmorza
Share
Notification Show More
Latest News
MEN: Podstawy programowe do przedmiotów: edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna podpisane przez Minister Edukacji (komunikat)
Polityka / Społeczeństwo
Kolejni studenci skorzystają z programu `ISOF dla uczelni`
Nauka / Technologie
4. Edycja `Bez korzeni nie zakwitniesz. Moja Wielka i Mała Ojczyzna` andndash; ostatni moment na zgłoszenie do konkursu
Kultura / Ludzie
MS: Minister Adam Bodnar powołał Rzecznika Dyscyplinarnego ad hoc (komunikat)
Polityka / Społeczeństwo
MS: Minister Adam Bodnar powołał Rzeczników Dyscyplinarnych ad hoc (komunikat)
Polityka / Społeczeństwo
Aa
Wiadomości SzczecinWiadomości Szczecin
Aa
Follow US
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Wiadomości Szczecin > Blog > Biznes / Finanse > Polskie porty i kolej zyskają dzięki TRAKO 2023 – inwestycjom w szlaki transportowe Trójmorza
Biznes / Finanse

Polskie porty i kolej zyskają dzięki TRAKO 2023 – inwestycjom w szlaki transportowe Trójmorza

Wiadomości Szczecin
Last updated: 2023/09/21 at 11:31 AM
Wiadomości Szczecin
Share
5 Min Read
SHARE

Dzięki współpracy między koleją a transportem morskim, coraz więcej miejsc w Europie Środkowo-Wschodniej uzyskuje dostęp do szlaków tranzytu towarów z północy na południe. Projekt Trójmorza obejmuje już takie miejsca jak Szczecin-Pireus czy Gdańsk-Stambuł, a także ambitną wizję budowy podwodnego tunelu do Helsinek.

Podczas 15. Targów Kolejowych TRAKO odbyła się debata dotycząca perspektyw rozwoju towarowych przewozów kolejowych w obszarze Trójmorza. PKP CARGO przedstawiło swoją wizję rozszerzenia szlaków na osi Północ-Południe. Firma planuje przyłączenie nowych połączeń między portami czarnomorskimi, adriatyckimi oraz krajami Europy Zachodniej i Północnej, aby umożliwić przepływ towarów w całej Europie.

Jacek Rutkowski twierdzi, że platforma transportu towarów w Europie nie ogranicza się tylko do Jedwabnego Szlaku, ale obejmuje także Trójmorze. Rozwój połączeń kolejowych osi Północ-Południe będzie miał istotne znaczenie dla wzrostu gospodarczego państw na trasie od Bałtyku do Morza Czarnego.

Ekspansja szlaków kolejowych Trójmorza zakłada rozbudowanie połączeń polskich portów morskich: Gdańska, Gdyni, Szczecina i Świnoujścia z portami w Rijece (Chorwacja), Trieście (Włochy) oraz Konstancy (Rumunia), a w przyszłości, jak tylko sytuacja na wschodzie się unormuje, powstaną połączenia z ukraińskim portem w Odessie.

Z radością informujemy, że Grecja dołączyła do Inicjatywy Trójmorza, która została oficjalnie zatwierdzona na tegorocznym posiedzeniu w Bukareszcie. To zaś oznacza, że polskie porty zostaną połączone koleją z Pireusem.

Przedstawiciel PKP CARGO mówił również o projekcie rozbudowy szlaku Bałtyckiego, który będzie obejmował budowę tunelu w Zatoce Fińskiej, aby połączyć Helsinki (Finlandia) z resztą szlaku. Ponadto, planuje się przedłużenie szlaku Bałkańsko-Karpackiego do Sofii (Bułgaria) i Stambułu (Turcja).

„Stawiamy na rozwój Trójmorza i przygotowujemy się do realizacji tych koncepcji. W ostatnich latach dokonaliśmy zakupów lokomotyw wielosystemowych, platform intermodalnych do transportu kontenerów. Planujemy dalsze inwestycje w tabor wagonowy oraz lokomotywowy, budowę nowych terminali przeładunkowych, jak terminal w Karsznicach, a także rozbudowę istniejących terminali na granicy polsko-ukraińskiej” – zaznaczył Jacek Rutkowski. 

Gdańsk jest wiodącym portem w Polsce, stanowiąc trzeci co do wielkości port na Bałtyku i znajduje się w pierwszej 15 największych portów europejskich. Jego kluczowa pozycja na mapie tranzytowej Trójmorza zapewnia, że jest jednym z największych europejskich portów kontenerowych.

Współpraca Gdańska z portami Trójmorza wpłynie na poprawę wymiany handlowej w regionie. Połączenia szlaków tranzytowych w regionie Trójmorza przyniosą wymierne korzyści dla polskich portów.

Terminal kontenerowy w Gdańsku osiągnął w 2022 roku historyczny pułap 2 milionów ton przeładunków. Według prognoz, do 2028 roku zdolności przeładunkowe portów w naszym kraju zostaną podwojone.

Dzięki przemyślanej strategii, w zaledwie kilka lat polskie porty poczyniły znaczne postępy w zakresie inwestycji w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie. To sprawiło, że nasz kraj stał się ważnym hubem śródziemnomorskim.

„Potencjalnie słabym punktem jest jednak tzw. >>ostatnia mila<< – bez inwestycji kolejowych mogą wystąpić problemy z wywozem towarów z portów, a pozyskanie klientów np. z Hamburga jest możliwe, ale wymaga od kolei osiągnięcia o wiele wyższej prędkości transportowej” – zaznaczył Lech Kutnowski.

Prof. Andrzej Massel podkreśla, że wdrożenie inwestycji w połączeniach kolejowych pomiędzy Polską, a Słowacją i Czechami byłoby kluczowe do zwiększenia tranzytu towarów w obszarze Trójmorza. Jednak wciąż pozostają tam „wąskie gardła” stanowiące przeszkodę w pełnym rozwoju tego tranzytu.

„Potrzebujemy dobrego odgałęzienia magistrali nadodrzańskiej do Czech, obejmującego m.in. nowe polaczenie Wrocławia z Pragą. Również między Polską, a Słowacją nie mamy pełnowartościowego przejścia granicznego: w Zwardoniu jest linia jednotorowa, a Muszyna ma nie najlepszy układ geometryczny” – wskazał Andrzej Massel.

Prezes zaznaczył, że realizacja wszystkich inwestycji w obszarze Trójmorza musi uwzględniać czasochłonne uzgodnienia z UE i wydanie odpowiednich rozporządzeń. W związku z tym, wszystkie projekty nie mogą być realizowane jednocześnie.

Podkreślił także, że na zrealizowanie sieci połączeń kolejowych będzie trzeba jeszcze kilku lat. W związku z tym, zaplanowanie wszystkich przedsięwzięć w obszarze Trójmorza musi uwzględniać tę okoliczność.

15. edycja Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2023 odbędzie się w dniach 19-22 września 2023 r. na terenach Amber Expo w Gdańsku. W tym roku, ponad 600 wystawców z 30 krajów bierze udział w targach.


Pochodzenie wiadomości: pap-mediaroom.pl

You Might Also Like

Unum z silną reprezentacją wśród najlepszych światowych ekspertów ubezpieczeń na życie

Startuje kolejna odsłona Akademii e-marketingu, która od 13 lat z sukcesem edukuje i inspiruje małych i średnich przedsiębiorców do rozwoju własnych biznesów

MF: KAS przypomina: Twój e-PIT dla przedsiębiorców (komunikat)

Inwestycje Holcim w rozwój terminala przemiałowego w Szczecinie

PKP Intercity: w 2025 roku 38 nowych lokomotyw i 119 wagonów

TAGGED: Europy Środkowo-Wschodniej, Gdańsk, Helsinek, koleje, morski, Pireus, Stambuł, Szczecin, Transport, Trójmorze

Sign Up For Daily Newsletter

Be keep up! Get the latest breaking news delivered straight to your inbox.
By signing up, you agree to our Terms of Use and acknowledge the data practices in our Privacy Policy. You may unsubscribe at any time.
Wiadomości Szczecin 21 września 2023
Share this Article
Facebook Twitter Copy Link Print
Share
Previous Article Zwiększenie dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego – komunikat Ministerstwa Infrastruktury
Next Article Nowe inwestycje dworcowe w woj. zachodniopomorskim – Komunikat

Pozostań z nami w kontakcie

1 Followers Like
1 Followers Follow
1 Followers Pin
1 Followers Follow
1 Subscribers Subscribe
1 Followers Follow

Najnowsze artykuły

MEN: Podstawy programowe do przedmiotów: edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna podpisane przez Minister Edukacji (komunikat)
Polityka / Społeczeństwo 7 marca 2025
Kolejni studenci skorzystają z programu `ISOF dla uczelni`
Nauka / Technologie 6 marca 2025
4. Edycja `Bez korzeni nie zakwitniesz. Moja Wielka i Mała Ojczyzna` andndash; ostatni moment na zgłoszenie do konkursu
Kultura / Ludzie 6 marca 2025
MS: Minister Adam Bodnar powołał Rzecznika Dyscyplinarnego ad hoc (komunikat)
Polityka / Społeczeństwo 3 marca 2025

SZCZECIN WIADOMOŚCI

Regionalny serwis informacyjny

 

ZP20 Piotr Markowski

Al. Komisji Edukacji Narodowej 36 / 112B
02-797 Warszawa

+48 733 644 002   |   office@zp20.pl

Kategorie

  • Biznes / Finanse
  • Kultura / Ludzie
  • Nauka / Technologie
  • Polityka / Społeczeństwo
  • Zdrowie / Styl życia
  • Praca Szczecin

Informacje prawne

  • Obowiązek informacyjny RODO
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin serwisu

Najnowsze artykuły

MEN: Podstawy programowe do przedmiotów: edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna podpisane przez Minister Edukacji (komunikat)
Polityka / Społeczeństwo
Kolejni studenci skorzystają z programu `ISOF dla uczelni`
Nauka / Technologie
Wiadomości SzczecinWiadomości Szczecin
Follow US

© 2023 Szczecin Wiadomości. ZP20 Piotr Markowski

A może się zapiszesz?

Nie przegap żadnej informacji i dołącz do naszego newslettera!

Zero spamu. Wypiszesz się kiedy zechcesz.

Removed from reading list

Undo
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?