Używamy plików cookie!
Oto zasady prywatności, którymi się kierujemy: Polityka Prywatności. Ważne informacje znajdziesz też w Regulaminie.

Jeśli chcesz dowiedzieć się jak wyłączyć pliki cookies, możesz kliknąć tu.
Accept
Wiadomości SzczecinWiadomości Szczecin
  • Biznes / Finanse
  • Kultura / Ludzie
  • Nauka / Technologie
  • Polityka / Społeczeństwo
  • Zdrowie / Styl życia
  • Praca Szczecin
Reading: EKG: infrastruktura transportowa dla zrównoważonego rozwoju gospodarczego i bezpieczeństwa
Share
Notification Show More
Latest News
MEN: Podstawy programowe do przedmiotów: edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna podpisane przez Minister Edukacji (komunikat)
Polityka / Społeczeństwo
Kolejni studenci skorzystają z programu `ISOF dla uczelni`
Nauka / Technologie
4. Edycja `Bez korzeni nie zakwitniesz. Moja Wielka i Mała Ojczyzna` andndash; ostatni moment na zgłoszenie do konkursu
Kultura / Ludzie
MS: Minister Adam Bodnar powołał Rzecznika Dyscyplinarnego ad hoc (komunikat)
Polityka / Społeczeństwo
MS: Minister Adam Bodnar powołał Rzeczników Dyscyplinarnych ad hoc (komunikat)
Polityka / Społeczeństwo
Aa
Wiadomości SzczecinWiadomości Szczecin
Aa
Follow US
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Wiadomości Szczecin > Blog > Biznes / Finanse > EKG: infrastruktura transportowa dla zrównoważonego rozwoju gospodarczego i bezpieczeństwa
Biznes / Finanse

EKG: infrastruktura transportowa dla zrównoważonego rozwoju gospodarczego i bezpieczeństwa

Wiadomości Szczecin
Last updated: 2024/05/08 at 10:31 AM
Wiadomości Szczecin
Share
6 Min Read
SHARE

Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk, podczas XVI Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, podkreśliła, że kluczowe znaczenie dla przewozu ładunków, również w kontekście odbudowy Ukrainy, mają wzmocnione infrastrukturalnie polskie porty. Zaznaczyła, że mimo wojny, która kiedyś się skończy, ważne jest inwestowanie w rozwój portów.

Podczas dyskusji na temat znaczenia nowoczesnej infrastruktury transportowej w Europie Centralnej eksperci zauważyli, że oprócz aspektów finansowych i klimatycznych, sytuacja geopolityczna ma istotny wpływ na rozwój sieci transportowych w regionie. Konkretnie, agresja Rosji na Ukrainę oraz groźby wobec krajów bałtyckich, Polski i innych członków NATO. Dlatego budowa efektywnej infrastruktury transportowej w Europie Centralnej wymaga współpracy międzynarodowej oraz zaangażowania środków publicznych i prywatnych, zapewniając nie tylko rozwój gospodarczy, ale także bezpieczeństwo obywateli.

Zdaniem Doroty Pyć, prezes Portu Gdańsk, niedawno inwestycje w infrastrukturę transportową były głównie skoncentrowane na ochronie klimatu poprzez ograniczenie emisji gazów oraz rozwój zielonego transportu drogowego, kolejowego i morskiego.

„Dziś, oprócz dążenia do dekarbonizacji transportu zgodnie z założeniami Zielonego Ładu, szalenie ważny jest również aspekt zapewnienia bezpieczeństwa w obliczu zagrożenia wojną” – powiedziała Dorota Pyć. Przypomniała, że filozofia tworzenia transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T oraz transportu intermodalnego jest też związana z bezpieczeństwem na wypadek wojny.

Zaznaczyła, że Port Gdańsk, którym zarządza, pełni istotną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa poprzez swoje możliwości intermodalne, będąc punktem połączenia trzech różnych rodzajów transportu.

„Dlatego niezwykle ważne jest to, abyśmy mieli możliwość budowy drugiego mostu kolejowego, który połączy głębokowodną część Portu Gdańsk z lądem, bo trzeba pamiętać, że ta część portu znajduje się na wyspie i prowadzi do niej tylko jeden most” – podkreśliła prezes Dorota Pyć.

Podkreśliła, że inwestycja ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa militarnego kraju oraz dla odbudowy Ukrainy.

Jan Sechter, były ambasador Republiki Czeskiej w Polsce, wyraził opinię na temat strategicznego znaczenia polskich portów dla bezpieczeństwa łańcucha dostaw, zwłaszcza w kontekście przemysłu obronnego.

„Czechy są częścią Trójmorza, jesteśmy członkiem NATO, uczestniczymy też w kluczowych projektach związanych z obronnością Europy. Z naszego punktu widzenia najważniejsze jest dokończyć kolejowe połączenia transgraniczne i połączyć je z portami w Gdańsku i Szczecinie, które są dla naszego przemysłu zbrojeniowego bardzo ważne” – powiedział.

Mówił również o rosnącym zainteresowaniu czeskich firm współpracą z Portem Gdańsk i Portem Szczecińskim, co wzbudza zazdrość europejskich portów, takich jak porty w Hamburgu i Rotterdamie.

Poza tym, wspomniał o coraz większym zainteresowaniu czeskich firm współpracą z Portem Gdańsk i Portem Szczecińskim, co sprawia, że europejskie porty, zwłaszcza porty w Hamburgu i Rotterdamie, czują się zazdrosne.

Prezes Dorota Pyć podkreśliła, że kolejne obchody Polskiego Dnia Morza w Pradze, zorganizowane przez Krajową Izbę Gospodarki Morskiej, będą symbolem doskonałej współpracy między Czechami i Polakami w tej dziedzinie.

Julius Skačkauskas, wiceminister transportu i komunikacji Litwy, podkreślił konieczność stworzenia europejskiej sieci transportowej dla mobilności wojskowej. Od 2014 roku Litwa zdawała sobie sprawę, że konieczne jest budowanie wspólnej infrastruktury dla mobilizacji wojskowej w przypadku wojny.

„Unia zrozumiała to w lutym 2022 roku” – dodał.

Inwestycje kolejowe w kraju uwzględniają element bezpieczeństwa, a ich realizacja odbywa się m.in. ze środków KPO.

Specjaliści w dyskusji poruszyli kwestię finansowania budowy efektywnej infrastruktury transportowej, dostosowanej do wyzwań związanych z ochroną klimatu i zapewnieniem bezpieczeństwa.

Magda Kopczyńska, dyrektor generalna ds. mobilności i transportu (MOVE) w Komisji Europejskiej, zauważyła, że inwestycje w infrastrukturę transportową są kosztowne i czasochłonne, zwłaszcza gdy trzeba je zintegrować w sieć europejską.

„Jakieś kilka lat temu zrozumieliśmy, że budowa dróg, kolei i portów nie tylko wymaga środków publicznych, ale też prywatnych. Teraz nikogo nie stać – również w Europie Zachodniej – na to, żeby budować takie obiekty tylko z pieniędzy publicznych” – podkreśliła.

„Nie ma takiej potrzeby, żeby cenne środki publiczne zawsze i w całości angażować w każdy projekt infrastrukturalny. Zwłaszcza w takie, które mają potencjał dochodowy i mogą przyciągnąć prywatny kapitał” – wyjaśniła przedstawicielka KE.

Magda Kopczyńska zauważyła, że wiele projektów infrastrukturalnych jest finansowanych zarówno ze środków publicznych, jak i z prywatnych inwestycji.

Ważne jest również, że środki z Krajowego Planu Odbudowy dla Polski zostały odblokowane po ponad dwóch latach, co ma istotne znaczenie dla finansowania inwestycji infrastrukturalnych.

Środki z KPO zostaną wykorzystane między innymi w Gdańsku. Prezes Dorota Pyć potwierdziła, że na obszarze Portu Gdańsk może powstać terminal do instalowania morskich farm wiatrowych.

„Moim marzeniem jest, by Port Gdańsk stał się centrum energetycznym. Od ponad dekady w Polsce trwają prace przygotowawcze i projektowe dla uruchomienia morskich farm wiatrowych w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej. W tym celu potrzebne są porty instalacyjne. Dlatego też w KPO zostały zapisane środki na realizację tego celu. Z perspektywy strategicznej istotne jest to, aby taka infrastruktura instalacyjna powstała właśnie w Porcie Gdańsk, który ze względu na parametry głębokości jest najlepiej przystosowany, by pełnić taką funkcję. To jeden z elementów budowania centrum energetycznego w Gdańsku. Myślę, że poparcie dla takiego kierunku będzie z wielu stron – sektora publicznego i podmiotów prywatnych. Wpisuje się to w dekarbonizację i osiągnięcie zeroemisyjności. Mamy bardzo dużo wartości, które są istotne, żeby zminimalizować negatywne skutki zmian klimatu” – wskazała prezes Pyć.


Na podstawie aktualności z serwisu: pap-mediaroom.pl

You Might Also Like

Unum z silną reprezentacją wśród najlepszych światowych ekspertów ubezpieczeń na życie

Startuje kolejna odsłona Akademii e-marketingu, która od 13 lat z sukcesem edukuje i inspiruje małych i średnich przedsiębiorców do rozwoju własnych biznesów

MF: KAS przypomina: Twój e-PIT dla przedsiębiorców (komunikat)

Inwestycje Holcim w rozwój terminala przemiałowego w Szczecinie

PKP Intercity: w 2025 roku 38 nowych lokomotyw i 119 wagonów

TAGGED: Gdańsk, Infrastruktura, Kongres, ładunki, odbudowa, port, prezes, przewóz, Ukraina, wojna

Sign Up For Daily Newsletter

Be keep up! Get the latest breaking news delivered straight to your inbox.
By signing up, you agree to our Terms of Use and acknowledge the data practices in our Privacy Policy. You may unsubscribe at any time.
Wiadomości Szczecin 8 maja 2024
Share this Article
Facebook Twitter Copy Link Print
Share
Previous Article MI: Jest umowa na studium wykonalności nowego toru podejściowego do portu w Świnoujściu (komunikat)
Next Article EKG 2024: infrastruktura transportowa dla zrównoważonego rozwoju gospodarczego i bezpieczeństwa

Pozostań z nami w kontakcie

1 Followers Like
1 Followers Follow
1 Followers Pin
1 Followers Follow
1 Subscribers Subscribe
1 Followers Follow

Najnowsze artykuły

MEN: Podstawy programowe do przedmiotów: edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna podpisane przez Minister Edukacji (komunikat)
Polityka / Społeczeństwo 7 marca 2025
Kolejni studenci skorzystają z programu `ISOF dla uczelni`
Nauka / Technologie 6 marca 2025
4. Edycja `Bez korzeni nie zakwitniesz. Moja Wielka i Mała Ojczyzna` andndash; ostatni moment na zgłoszenie do konkursu
Kultura / Ludzie 6 marca 2025
MS: Minister Adam Bodnar powołał Rzecznika Dyscyplinarnego ad hoc (komunikat)
Polityka / Społeczeństwo 3 marca 2025

SZCZECIN WIADOMOŚCI

Regionalny serwis informacyjny

 

ZP20 Piotr Markowski

Al. Komisji Edukacji Narodowej 36 / 112B
02-797 Warszawa

+48 733 644 002   |   office@zp20.pl

Kategorie

  • Biznes / Finanse
  • Kultura / Ludzie
  • Nauka / Technologie
  • Polityka / Społeczeństwo
  • Zdrowie / Styl życia
  • Praca Szczecin

Informacje prawne

  • Obowiązek informacyjny RODO
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin serwisu

Najnowsze artykuły

MEN: Podstawy programowe do przedmiotów: edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna podpisane przez Minister Edukacji (komunikat)
Polityka / Społeczeństwo
Kolejni studenci skorzystają z programu `ISOF dla uczelni`
Nauka / Technologie
Wiadomości SzczecinWiadomości Szczecin
Follow US

© 2023 Szczecin Wiadomości. ZP20 Piotr Markowski

A może się zapiszesz?

Nie przegap żadnej informacji i dołącz do naszego newslettera!

Zero spamu. Wypiszesz się kiedy zechcesz.

Removed from reading list

Undo
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?